Voor Loon- en vleesveebedrijf Mulleneers, uit het Zuid-Limburgse Epen, is de JCB 427 ZX een mooie aanvulling op het machinepark. Jarenlang wordt er met een Ahlmann AZ 14 het gras vastgereden. Nadat Davey Mulleneers het ouderlijke loonbedrijf een nieuwe boost geeft met de aanschaf van twee grotere opraapwagens, moet er ook meer capaciteit op de kuil komen.
Na een zoektocht van anderhalf jaar vindt hij een gebruikte JCB 427 ZX. Met vijf ton meer eigengewicht, de brede landbouwbanden, meer motorisch vermogen en een luxere cabine voor de chauffeur voldoet de loader exact aan de wensen van Mulleneers.
JCB 427 ZX
Sinds jaar en dag rijdt Mulleneers de kuilen vast met een Ahlmann AZ 14. Met dertienduizend uur op de teller is het nog steeds een fijne loader om mee te rijden. Maar in de loop der jaren is het klantenbestand en zijn de opraapwagens groter geworden. Ook moet alles in kortere tijd verwerkt worden. Reden genoeg om in het najaar van 2023 na te denken over een eventuele opvolger. “Omdat de Ahlmann nog steeds goed genoeg is, stond er geen druk op een beslissing. We hebben rustig kunnen kijken wat de markt te bieden had”, vertelt Mulleneers. Nieuw is sowieso geen optie voor de jonge ondernemer.
Een Ahlmann staat hoog op zijn lijstje, maar de zwaarste Ahlmann heeft maar één ton meer eigen gewicht dan de AZ 14. Helaas niet zwaar genoeg. Dus wordt de zoektocht gestart. Na anderhalf jaar ziet Mulleneers de JCB 427 ZX op internet staan. De loader staat net over de grens in Duitsland. “We zijn met een paar man gaan kijken en waren meteen verkocht”, aldus Mulleneers. “Je zag er niet aan dat de machine al 6.500 uren op de teller had.” De ondernemer uit Epen heeft alleen nieuwe dubbelluchtbanden moeten aanschaffen.
“De loonwerker wist precies wat hij wilde”
De loonwerker wist precies waarnaar hij op zoek was. Jarenlang heeft hij bij diverse loonbedrijven met diverse merken loaders gewerkt. Waar de één niet voldeed aan zijn wensen, was een ander te duur in aanschaf. Bij de keuze voor een JCB moest deze wel een ZX laadarm hebben. “Bij deze laadarm heb je maar één hydrauliekcilinder voor het kantelen van de bak. Het overzicht naar de twee punten van mijn grasriek is hierbij fantastisch”, vertelt hij.
“Ervaring leert dat de HT-modellen, met twee cilinders op de giek, het zicht aan de buitenkant meer wegnemen.” Tevens heeft de JCB 427 ZX geen AdBlue. Deze keuze is ook bewust gemaakt. Volgens Mulleneers neemt de kans op problemen toe bij het gebruik van AdBlue. Door het kristalliseren kunnen er verstoppingen optreden of beschadigingen aan mechanische componenten ontstaan.
Vergelijken is eigenlijk niet eerlijk
Na een aantal draaiuren merkt de loonwerker wel degelijk het verschil ten opzichte van de Ahlmann. “Vergelijken is eigenlijk niet eerlijk, omdat de JCB jaren jonger is. Maar voor ons is het een grote vooruitgang”, vertelt hij. De Cummins QSB 6,7 liter motor zorgt, met een maximaal motorkoppel van 800 Nm, voor 158 pk. Het maximaal motorkoppel wordt al bij een laag toerental bereikt. Hierdoor is de loader ook nog eens vrij zuinig in het brandstofverbruik.
Mede door de 5-versnellingstransmissie en in combinatie met de brede landbouwbanden is de loader oersterk. Hij kan gemakkelijk een grote hoeveelheid gras of mais de kuil opduwen. Daarnaast is Mulleneers gecharmeerd over het zicht op de grasriek. Ook het overzicht naar links, rechts en achteren is meer dan genoeg.
Stillere cabine met airco
Maar de grootste verandering is de stillere cabine met airco. Het grootste nadeel is dat het kantelen van de bak of grasriek erg fors reageert. “Je moet eraan wennen dat je deze handeling met iets meer beleid moet uitvoeren”, aldus Mulleneers. Ook mist hij de draaikrans van de Ahlmann. “Met de Ahlmann kon ik beter in de hoeken van de sleufsilo komen met de draaiende giek. Maar ook hier moet ik gewoon even aan wennen”, besluit hij.
Tekst en beeld: Jens Kusters




