Tijdens de komende Matexpo presenteert Scania op haar stand een tweetal voertuigen, waaronder een elektrische vier-asser. Daarnaast biedt men aandacht aan het brede programma services waarmee men de professionele vervoerder ondersteunt. De uitgekiende chassis lay-out, het overzichtelijke gatenpatroon in het frame en tal van andere zaken helpt de carrosseriebouwer met de snelle en soepele opbouw van de carrosserie.
De twee voertuigen op de stand zijn een rondom luchtgeveerde R330E 8×4*4 BEV chassis en een, eveneens, rondom luchtgeveerde G460 6×2*4 XT met een AJK-haakarmsysteem. De elektrische truck is uitgerust met een EM330 C1-4 elektromotor met een vermogen van 330 kW. Aanvullende apparatuur kan worden aangedreven door de 50 kW e-PTO. Het batterijpakket heeft een geïnstalleerde capaciteit van 416 kWh. Steeds vaker hanteren opdrachtgevers bij aanbestedingen zero-emissie criteria; met name in binnensteden. Hierdoor zal de inzet van e-trucks toenemen. Scania biedt een compleet programma elektrische trucks voor uiteenlopende toepassingen.
De G460 XT staat model voor een flexibel inzetbare drieasser die de fabrikant in vele uitvoeringen kan leveren. Het XT programma trucks voor werven en constructietoepassingen staat garant voor een brede inzetbaarheid. Beide voertuigen zijn uitgerust met een gestuurde naloopas waardoor het in compacte ruimtes optimaal kan manoeuvreren.

It’s time to get tough..
De Scania XT, een model dat voor alle cabineversies en alle motoren gekozen kan worden, is gemaakt voor de zwaarste klussen. De basis van de Scania XT is o.a. een uiterst robuuste bumper die aan de voorkant van de cabine 150 millimeter uitsteekt. Het geeft het voertuig een karakteristiek uiterlijk dat zowel kracht als robuustheid uitstraalt. Daarnaast kunnen klanten van de Scania XT kiezen uit verschillende afwerkingsmogelijkheden voor het interieur als het exterieur die een bijdrage leveren aan meer productiviteit en de indruk van onverzettelijke kracht versterken.
Plug & play voor de carrosseriebouwer
Waar bouwvoertuigen in verschillende toepassingen in eerste instantie de meest voor de hand liggende XT-kandidaten zijn, bieden de modulaire systemen van Scania ook grote mogelijkheden voor maatwerk. Bovendien is Scania ook uniek in de plug & play manier waarop men verschillende carrosserieën en elektronica van de opbouw kan integreren in het eigen voertuigsysteem. Het tijdrovende trekken van eigen kabels wordt hiermee voorkomen. Hierdoor verkort de leadtime aanzienlijk en is het voertuig sneller inzetbaar.
U vindt Scania op Matexpo op stand 441 in hal 4.
Bron: Scania Belgium NV




