Vlasbedrijf Picavet schafte de afgelopen jaren drie identieke Record-balentransportwagens met hydraulische klemming en hefmast aan. De fabrikant ontwikkelde deze wagens mede op vraag van Picavet. “In de piekperiode persen wij tussen de 1.000 en 2.000 balen per dag die over een afstand van maximaal tien kilometer vervoerd moeten worden. We verloren heel veel tijd met het vast- en terug losmaken van de linten om onze lading te zekeren. Met de nieuwe wagens doen we voor elke twee ritten die we vroeger deden er nu drie.”
Thomas Picavet is al de vierde generatie bij het vlasbedrijf uit Olsene. Hij schetst kort en krachtig waarom er gekozen werd voor de nieuwe transportwagens. “Voorheen plaatsten we tweemaal acht rijen op een wagen en dat drie lagen hoog. Dat betekende acht keer een lint gooien en aan beide kanten aanspannen. Ons piekseizoen ligt in juli en augustus, dus meestal is het dan ook nog eens erg warm. Als de lading vast zat, reed je naar de loods – dat is meestal maar tien minuten rijden – en dan mocht je weer al die linten losmaken en oprollen voordat je kon beginnen lossen. Nu kom je toe op het veld, laat het klemsysteem naar beneden en je kan onmiddellijk laden. Als dat klaar is, doe je het klemsysteem omhoog en je kan vertrekken. Het klemsysteem neemt altijd de bovenste rij vast en klemt op die manier de andere lagen. In de loods laat je het weer naar beneden en je kan beginnen lossen. Het komt erop neer dat je bij een ronde van 45 minuten een kwartier wint.”

Beroep doen op loonwerkers
Fabrikant Record ontwikkelde deze wagens mede op vraag van Picavet. Het systeem vervangt de linten volledig en is voor België gehomologeerd voor traag vervoer. Drie jaar geleden kwam de eerste wagen op het bedrijf, een jaar later de tweede en in 2024 kwam de derde er. “Zelf hebben we één tractor”, aldus Thomas Picavet. “Daarnaast vragen we loonwerkers om met hun trekker en onze wagens te komen helpen. Het zijn alle drie getrokken wagens van het type PLW 10/3. Dit betekent een plateaulengte van tien meter, een tandemas en een enkele as vooraan. Aankoppelen kan heel snel, en je hebt enkel perslucht voor de remmen en hydrauliek nodig.”

“Vroeger schakelden we transportfirma’s in om het vlas van het veld direct naar huis te brengen. Maar tegenwoordig is het veel moeilijker om transportfirma’s te vinden op het moment dat je ze nodig hebt. Door de regels rond de tachograaf kunnen ze ook minder ritten per dag doen. We kregen ons vlas dus niet meer snel genoeg in de droge loods. Met dit systeem kunnen we minder balen meenemen – nog 42 per keer – maar we brengen ze snel naar onze loods op locatie en gedurende het jaar vervoeren we ze dan rustig naar het bedrijf.”

Makkelijk, veilig en ergonomisch
Het klemsysteem is makkelijk te bedienen. Je moet eerst in de trekker de ventielen vrijgeven en dan naar de wagen lopen om het klemsysteem te openen. Daarvoor zijn er drie hendels op de wagen die bewust buiten de tractor zijn gehouden. Eén hendel dient om de hefmast van het systeem naar boven en naar beneden te doen en de andere twee om het klemsysteem aan iedere kant afzonderlijk naar boven of naar beneden te kantelen. Record stelde voor om dat buiten de trekker te installeren uit veiligheid. Je kan dan immers nooit per ongeluk het systeem openen op de baan. Omdat de hendels aan de voorzijde van de wagen staan, moet je ook niet meer onder de lading staan, dus als er eens iets mis zou lopen, sta je op een veilige plaats. Bovendien is het veel ergonomischer dan het werken met linten.”

Tekst en beeld: Seppe Deckx




