Tot 2022 had de Laarakkers Groep uit Boxmeer (Nederland) alleen dieselvrachtwagens. Op dit moment heeft het bedrijf al vier Volvo FH Electric 4×2 elektrische vrachtwagens. En volgens directeur Transport en recycling, Boyk Martens, bevallen die zeer goed. Martens: “Wij kijken echter al verder en zijn benieuwd naar de volgende generatie elektrische vrachtwagens met een actieradius van zo’n 500 à 600 kilometer.”
Tot 2022 reden alle bedrijven van de Laarakkers Groep uitsluitend met dieselvrachtwagens. Directeur Transport en recyling Boyk Martens: “Wel de meest milieuvriendelijke modellen natuurlijk, maar wij vonden dat wij als bedrijf toch duurzamer bezig konden zijn.” Verder werd Martens uitgenodigd door BAS Truck Center (met vestigingen door heel Zuid-Nederland) voor een reis naar Zweden naar de fabriek van Volvo waar de elektrische FH Electric vrachtwagens geproduceerd worden. Martens: “Ook zijn wij naar het testterrein geweest waar deze elektrische vrachtwagens getest worden.” En verder speelde volgens Martens vorig jaar ook nog dat er op dat moment eigenlijk geen ander merk elektrische vrachtwagen te krijgen was. Uiteraard ziet Martens ook de ontwikkelingen op het terrein van waterstof, maar die techniek heeft een aantal nadelen volgens hem. “Ik vind waterstof vrachtwagens nog veel te duur, dus die investering is nu nog niet terug te verdienen. Elektrische vrachtwagens zijn echter wel terug te verdienen. Verder moet je bij waterstof wel zelf de stroom hebben om de techniek ‘groen’ en betaalbaar te kunnen maken. Dus voorlopig beginnen wij niet aan waterstof.” Volgens de Laarakkers Groep directeur is de terugverdientijd van de Volvo FH Electric 4×2 elektrische vrachtwagen zo’n vier jaar langer dan een dieselmodel. “Dus na zo’n vier jaar heb je de ‘extra’ kosten er uit en dan gaat de vrachtwagen zichzelf terugverdienen.”

Vermogen teruggeschroefd
Bij aanschaf van de eerste Volvo FH Electric 4×2 elektrische vrachtwagen merkte Laarakkers Groep dat het vermogen van de vrachtwagen te hoog was. De Volvo vrachtwagen heeft 540 kWh aan accupakket en had voorheen zeshonderd pk vermogen. Martens: “Maar dat was veel te veel. De banden sleten enorm snel en het stroomverbruik lag ook veel te hoog. Dus hebben wij het vermogen van de elektromotor terug laten schroeven naar 440 pk. En dat bevalt erg goed, nu is het precies in balans.” Alle elektrische vrachtwagens van de Laarakkers Groep trekken overigens maximaal 40,8 ton, volgens de Duitse normen. “Wij rijden heen en weer tussen Duitsland en Nederland, dus stellen wij ons in op de laagste toegelaten maximale gewichtsnorm.”
Op dit moment heeft Laarakkers Groep een eigen laadstation in Düsseldorf, maar de eerste twee elektrische vrachtwagens moesten zich laden bij de Van Nieuwpoort zand- en grindgroeve in het Duitse Weeze. Met de huidige actieradius van de vrachtwagens van zo’n driehonderd kilometer moet dus tussendoor geladen worden in de middagpauze. Martens: “Wij kunnen zo’n 360 kW per uur laden en de SoC-waarde is zo’n zeventig procent (De SoC geeft aan hoeveel bruikbare energie er op een bepaald moment in de batterij zit, nvdr.). De fabrikanten zetten de SoC-waarde op zeventig procent, omdat zij niet weten of de accu anders zijn levensduur van acht jaar haalt. Dus de middagpauze duurt zo’n drie kwartier. Die tijd hebben de chauffeurs nodig om de accu’s op te laden.”
Nieuwe generatie elektrische vrachtwagens veelbelovend
Bij de elektrische Volvo-vrachtwagens zit in het geval van de Laarakkers Groep een onderhoudscontract en de garantie op de accu’s is acht jaar. Martens: “En die acht jaar is wat ons betreft ook echt dé max wat betreft de inzettijd van deze vrachtwagens. De ontwikkelingen gaan dermate snel dat wij, ik denk al lang voor die tijd, alweer nieuwe elektrische vrachtwagens hebben aangeschaft. Wij hebben nog subsidie liggen voor vijf nieuwe elektrische vrachtwagens.” Daarbij kijkt de directeur zowel naar bijvoorbeeld de langeafstandsversie van de Volvo FH Aero Electric, die een actieradius zal krijgen van zo’n zeshonderd kilometer, als naar andere merken die met elektrische vrachtwagens op de markt gaan komen. Martens: “Ook andere merken komen met elektrische vrachtwagens die sowieso een grotere actieradius hebben dan onze huidige elektrische Volvo vrachtwagens. De actieradius ligt nu op zo’n 300 à 350 kilometer en die gaat naar zo’n 500 tot 600 kilometer. In ons geval heel gunstig, omdat wij dan geen snellader meer nodig hebben van 120.000 euro. Een standaard lader voor een nachtlading kost namelijk zo’n 5.000 euro. Dat scheelt nogal wat.”
Toelichting bij de Laarakkers Groep
Laarakkers is het moederbedrijf van de Laarakkers Groep, waarvan vele dochterondernemingen deel uit maken. Het familiebedrijf Laarakkers werd in 1945 in Sambeek opgericht. Tot de diensten van het bedrijf behoren de duurzame sloop van gebouwen, industriële installaties en energiecentrales, evenals grondwerken, bodemsaneringen en recycling van bouwmaterialen. Met meer dan zeshonderd projecten per jaar is Laarakkers een van de grootste aanbieders op de markt in Noordrijn-Westfalen (Duitsland) en Nederland. Naast het sloopbedrijf behoren ook bedrijven op het gebied van gebiedsontwikkeling, recycling en transport tot de Laarakkers Groep.

Tekst: Dick van Doorn Beeld: Laarakkers groep
Dit artikel verscheen eerder in vakblad de Loonwerker. Leest u graag meer van dit soort artikels? Abonneer u dan vandaag nog op de Belgische editie of op de Nederlandse editie.




