• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.bedeloonwerker.be

  • Bemesting
  • Ruwvoer
  • Machines
  • Activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Vakpartners
    • Vredo
  • Abonneren & Meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Terre Fermière (FR)
  • icon

Dick frères S.A. transporteert spoorwegmaterieel

Transport Vrachtwagens 22 juli 2025

Dick frères S.A.

Dick frères S.A. is een familiebedrijf dat zich toelegt op uitzonderlijk vervoer. Het wordt geleid door drie broers: John, Bob en Wim. Het bedrijf is gevestigd in Tubeke en is actief in heel Europa, en zelfs daarbuiten, zoals in Zwitserland en Groot-Brittannië. De vrachtwagens van het bedrijf zijn herkenbaar aan hun witte en rode kleuren. We spraken met Wim Dick, die veel belang hecht aan de personalisatie van het materieel: “De chauffeurs vinden dat leuk en het draagt bij aan de merkidentiteit van het bedrijf.”

De familie Dick is oorspronkelijk een landbouwersfamilie uit Staden, nabij Roeselare. Georges Dick verhuisde in 1955 naar Tubeke om zijn landbouwbedrijf uit te breiden. Hij begon met de handel in aardappelen en kocht zijn eerste vrachtwagen. Zo begon het transportbedrijf Dick in 1963 met het vervoer van aardappelen in kiepwagens. Later droeg het bedrijf bij aan de aanleg van autosnelwegen in België door verder te investeren in vrachtwagens.

Dick frères S.A.

Start met uitzonderlijk vervoer

Eind jaren 1980 sloeg het bedrijf een nieuwe weg in door te investeren in uitschuifbare opleggers en diepladers. Eind 1997 breidde het zijn activiteiten uit met de overname van Deschodt bvba, gespecialiseerd in handling en uitzonderlijk vervoer. In 1998 volgde de overname van Transports Baep. Sindsdien is het bedrijf sterk geëvolueerd en gespecialiseerd in uitzonderlijk vervoer. De grote specialiteit van Dick frères is het vervoer van spoorwegmaterieel op opleggers met rails. Trams, locomotieven en treinen worden regelmatig vervoerd, gaande van historische stoomlocomotieven tot gloednieuwe wagons. Daarnaast vervoert het bedrijf ook zwembaden, boormachines en zelfs de kerstboom die elk jaar op de Grote Markt van Brussel staat.

“Hijsen was altijd al een kinderdroom. Ik kocht mijn eerste telescoopkraan twaalf jaar geleden via een veilingsite. Die werd later vervangen door een nieuwe. Nu hebben we drie kranen die we gebruiken voor het monteren van prefab woningen”, vertelt Wim Dick.

Dick frères S.A.

Nieuwe locatie

Sinds drieënhalf jaar is het bedrijf verhuisd van de boerderij in het centrum van Tubeke naar een industrieterrein in dezelfde gemeente. “Het terrein dat we nu gebruiken was vroeger landbouwgrond van de familie. We liggen vlak bij de A8 en vermoedden al dat dit een economische zone zou worden. Dertig jaar geleden bouwden we hier al landbouwloodsen en het terrein fungeert al twintig jaar als parking. Nu hebben we er ook onze kantoren en werkplaats.”

In totaal werken er een dertigtal mensen bij het bedrijf, waarvan drie op kantoor. In de werkplaats werken twee mecaniciens, bijgestaan door John en Bob Dick. “Sinds de verhuis voeren we ook onderhoud uit voor derden. We onderhouden onze eigen vloot zelf, behalve bij motor-, versnellingsbak- of grote problemen. We hebben een voorraad onderdelen, want bij spoedaankopen betaal je vaak meer en is niet alles beschikbaar.”

Dick frères beschikt ook over eigen hijskranen.

Voorkeur voor Iveco

Dick frères S.A. beschikt over een vloot van 25 vrachtwagens, waarvan 8 met kraan en 7 6×4-trekkers voor zwaar vervoer. De gebruikte merken zijn Iveco, Mercedes-Benz en Volvo. “Iveco is ons hoofdmerk, vooral om historische redenen. Vroeger hadden we Magirus-Deutz. We zijn trouw gebleven aan onze dealer, die vlakbij zit. We hebben ook twee Mercedes-Benz voor zwaar vervoer tot 165 ton, iets wat Iveco niet aanbiedt. Daarnaast hebben we drie Volvo’s”, aldus Wim. Vrachtwagens worden meestal na 8 à 10 jaar vervangen, wat overeenkomt met 500.000 tot 700.000 kilometer.

Dick frères S.A.
Wim Dick en zijn neef Tanguy poseren trots voor een Iveco-vrachtwagen uit de vloot van 25.

Opleggers op maat

Omdat het bedrijf gespecialiseerd is in spoorwegvervoer, beschikt het over specifieke opleggers. “We hebben een unieke oplegger die modulair is en tot zeventien assen kan dragen. Die kan uitgerust worden met twee zwanenhalzen en drie bedden. We gebruiken die voor grote wagons.”

In totaal beschikt het bedrijf over maar liefst zeventig opleggers van allerlei types: zware, diepladers, uitschuifbare en vlakke opleggers. Ze zijn voornamelijk van het merk Faymonville: “Goede prijs en ze bouwen op aanvraag. We kunnen bijvoorbeeld specifieke wielbases vragen. We hebben ook Nooteboom-opleggers, maar die zijn standaard en aanpassingen moeten we zelf doen. Daarnaast gebruiken we lichte diepladers en kippers van Mol. En drie Pacton-opleggers die we op maat lieten bouwen met korte wielbasis voor smalle wegen. Die zijn erg geliefd bij onze chauffeurs.”

Een unieke oplegger met 17 assen, modulair opgebouwd met verschillende onderdelen.

Flexibele en snelle service

“Onze sterkte is dat we aangepast materieel hebben voor spoorwegvervoer. In België hebben we nauwelijks concurrentie in deze niche. We bieden kwaliteit en kunnen snel en flexibel inspelen op vragen. De grootste uitdaging wordt de overdracht naar de volgende generatie. We zijn een familiebedrijf en dat is vergelijkbaar met de landbouwsector. Mijn neef werkt al als chauffeur bij ons. Dat is belangrijk voor mij, want hij vertegenwoordigt de toekomst. Ik hoop op nog vele bloeiende jaren voor het bedrijf”, besluit Wim Dick.

Naast vrachtwagens gebruikt Dick frères S.A. ook eigen begeleidingswagens. Vier nieuwe Ford Transit Customs zijn recent toegevoegd.
De vloot bevat ook drie Volvo-trucks.

Tekst: Antoine Van Houtte · Beeld: Antoine Van Houtte en Dick frères S.A.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Deutz-Fahr breidt 8-serie uit met nieuwe modellen en techniek
4 dec

Deutz-Fahr breidt 8-serie uit met nieuwe modellen en cabine

"Dankzij het wielstel kunnen wij op grotere afstanden oogsten"
4 dec

"Dankzij het wielstel kunnen wij op grotere afstanden oogsten"

Hilaire Van der Haeghe
2 dec

Hilaire Van der Haeghe lanceert CultiWise en PTx Trimble

Massey Ferguson
2 dec

Massey Ferguson met toekomstgerichte machines

Valtra
2 dec

Valtra zet in op slimme technologie

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over vrachtwagens

Nooteboom

Nooteboom introduceert 2-assige EURO-PX3

Volvo FL 4x4

Volvo FL 4×4 truck voor veeleisende taken

Scania Matexpo

Scania op Matexpo 2025

Meer loonwerk nieuws:

Maak hier uw keuze:

bemesting

Gewas & ruwvoer

Landbouwmachines

Loonwerk activiteiten

Mechanisatie

Trekkers

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Gewas en ruwvoer
  • Landbouwmachines
  • Loonwerk activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Terre Fermière (FR)