• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.bedeloonwerker.be

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Ruwvoer
  • Landbouwmachines
  • Loonwerk activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Corteva
    • HELLA
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • FR
  • icon

10 jaar starre-assturing bij DEWA

Featured Grondverzet Logistiek Machines Mecanoflash Nieuwsbrief 24 mei 2017

Alsmaar groter wordende kippers, silagewagens en andere getrokken voertuigen zorgden ervoor dat constructeurs op zoek gingen naar stuursystemen voor deze wagens. Meesturende karren beperken immers de bandenslijtage, het brandstofverbruik en trekken lichter. Bij DEWA losten ze dit op door een starre as te voorzien van een stuursysteem. 10 jaar na de ontwikkeling van de eerste wagen met dit stuursysteem kijken we eens terug hoe de broers De Walsche tot dit systeem zijn gekomen en hoe het nu precies werkt.

Tot voor de ontwikkeling van het starre-assysteem werd er gebruik gemaakt van een fuseebesturing. Dit systeem had voor DEWA echter enkele nadelen zoals minder toegelaten gewicht per as, grotere slijtage door veel bewegende delen en uitlijnproblemen. Toen Jan en Frank een Terberg Widespread met een naar achter geschoven laatste as aan het werk zagen was de oplossing gevonden! In plaats van enkel de wielen rond een punt te laten draaien werd geopteerd om het verticale center van de as als draaipunt te gebruiken. De starre-assturing was geboren.

De eerste wagen uitgerust met dit stuursysteem was een 3-assig containerhaaksysteem voor Filip de Ketelaere uit Koekelare. Nadien werd de starre assturing in serie gemonteerd op de 2- en 3-assers van DEWA. Op een tandemonderstel is het de tweede as die stuurt, bij een tridemchassis is het de eerste en derde as die meesturen. Optioneel kunnen tridems ook in hondengang lopen.
Het stuursysteem heeft een stuuruitslag van 12,5°, waarbij de wielen dan ongeveer een 30 centimeter overbruggen tussen de uitersten.
Door de ontwikkeling van het eigen stuursysteem losten de broers een aantal negatieve punten van  fuseesturing op. Omdat de gebruikte assen in één geheel blijven kunnen ze hogere gewichten aan, afhankelijk van de configuratie kan dit tot 5 ton per as verschillen. Tevens hebben ze een grotere stabiliteit. Het aanpikken gaat vlotter omdat er geen stuurcilinders of –stangen moeten gemonteerd worden, dit maakt ook disselbescherming overbodig. Omdat er maar één draaipunt nodig is om de volledige as te doen draaien, ligt de slijtage lager.

Hoe werkt het systeem?
De stuurcilinders of –stangen worden bij de DEWA starre-assturing vervangen door twee kettinkjes met een karabijnhaak. Deze worden aan de trekhaak van de trekker gemonteerd en zijn aan de andere kant gemonteerd op een tuimelaar die elektronisch de stuuruitslag uitmeet. De meetsensor geeft de draaihoek van de trekhaak door aan een PLC-sturing die op zijn beurt de hydraulische stuurcilinders onder de wagen aanstuurt. Door via deze hydraulische cilinders aan de starre as te trekken of te duwen gaat deze sturen. De stuuras, inclusief vering, remmen en eventuele aandrijving zijn via een kogelkoppeling aan het aanhangerchassis gemonteerd. De sturing maakt gebruik van cilinders met een inwendig meetwegsysteem dat communiceert met de PLC-sturing. Hierdoor lopen de assen altijd recht, maar kan ook manuele sturing toegepast worden. Om de stabiliteit tijdens transport te verzekeren wordt de sturing automatisch proportioneel afgebouwd tot een snelheid van 30-35 km/u. Boven de 35 km/u staat de stuuras volledig recht en wordt die in de PLC-sturing geblokkeerd.
Omdat de gehele sturing en elektronica van de wagen via de PLC loopt is de bediening in de trekkercabine beperkt tot een bedieningskastje met touchscreen. Dit kastje is eveneens voorzien van een diagnosesysteem dat zaken als kabelschade of kortsluiting doorgeeft aan de gebruiker.

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
beheerovereenkomsten
30 mrt

Vlaamse regering keurt invulling VLM-beheerovereenkomsten principieel goed

Mechanische onkruidbestrijding
30 mrt

Mechanische onkruidbestrijding: maak een plan

bedieningsterminal
29 mrt

Amazone introduceert nieuwe bedieningsterminal AmaSpread 2

Demo MF
28 mrt

MF Field Demo op vier locaties

twee miljoenste
28 mrt

Twee miljoenste John Deere tractor uit de Mannheim-fabriek gerold

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

beheerovereenkomsten

Vlaamse regering keurt invulling VLM-beheerovereenkomsten principieel goed

Mechanische onkruidbestrijding

Mechanische onkruidbestrijding: maak een plan

bedieningsterminal

Amazone introduceert nieuwe bedieningsterminal AmaSpread 2

Meer loonwerk nieuws:

Maak hier uw keuze:

bemesting

Gewas & ruwvoer

Landbouwmachines

Loonwerk activiteiten

Mechanisatie

Trekkers

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Corteva vakpartner BE
kws vakpartner BE

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
deLoonwerker.nl

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Gewas en ruwvoer
  • Landbouwmachines
  • Loonwerk activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Corteva
    • HELLA
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Herabonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • FR
Deloonwerker maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Analytics

Analytical cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe gebruikers om gaan met de website. Deze cookies helpen bij het verstrekken van informatie over het aantal bezoekers, het bouncepercentage etc.

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Opslaan en accepteren