• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

deloonwerker.bedeloonwerker.be

  • Bemesting
  • Ruwvoer
  • Machines
  • Activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Vakpartners
    • Vredo
  • Abonneren & Meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Terre Fermière (FR)
  • icon

Grondwerker in beeld GYVA

Grondverzet 24 november 2025

GYVA

GYVA staat voor Grondwerken Yannick Van Asch. De 38-jarige ondernemer startte in 2011. Nog geen vijftien jaar later bezoeken we een bedrijf met zowat 35 mensen in dienst en daar bovenop nog eens heel wat onderaannemers die op dagelijkse basis actief zijn. We ontmoetten Yannick en zijn echtgenote Hyndra Le Clerq op hun bedrijf in Mechelen.

De ouders van Yannick Van Asch hadden een motorenrevisie bedrijf. Daarenboven was zijn grootvader landbouwer. Yannick groeide dus op in de ondernemerswereld en was bovendien technisch aangelegd. Hij volgde een opleiding automechanica maar toch koos hij er niet voor om in de autowereld aan de slag te gaan. Hij begon met kleine grondwerken en werkte in onderaanneming met een vrachtwagen en minigraver.

Grote stap voorwaarts

Hyndra vertelt dat zij na ongeveer een jaar in het bedrijf stapte. “Ik begon als vrachtwagenchauffeur maar het duurde niet heel lang voordat het bedrijf begon te groeien en ik meer en meer papierwerk begon te doen. Nu rijdt ik enkel nog in nood.”

“Op zeker ogenblik zijn we gestart met werken voor WDP. Wijlen Tony De Pauw was diegene die ons het vertrouwen gaf door een grotere werf aan ons te gunnen, ook al werkten we toen nog maar met twee personen in dienst. We hebben heel veel aan hem te danken aangezien we dankzij zijn vertrouwen van het ene in het andere project rolden.

Zo zijn we ook in contact gekomen met Industriebouw Willy Naessens. In feite door een verkeerd geïnstalleerde trap op een werf van WDP”, aldus Hydra. “De projectleider van WDP en de werfleider van Willy Naessens vroegen Yannick om advies en Yannick slaagde erin om de verkeerd geplaatste trap alsnog op een goede manier uit het gebouw te krijgen, ter plaatse te herzagen en opnieuw in het gebouw te plaatsen zonder dat een deel van het gebouw moest worden gedemonteerd.” Die prestatie zorgde ervoor dat GYVA vanaf toen ook rechtstreeks voor Willy Naessens is beginnen werken.

Het bedrijf bleef groeien tot wat het vandaag is en is hoofdzakelijk aan de slag als hoofdaannemer infra voor de aanleg van logistieke hubs en als onderaannemer van andere wegenbouwers voor glijbouw en asfalt. “We werken uitsluitend rechtstreeks aan privé-projecten, dus we doen niet mee aan openbare aanbestedingen.” Yannick en Hyndra zijn nog steeds de drijvende krachten maar ondertussen kwam er wel een externe investeerder aan boord om de groei te helpen dragen.

GYVA
Twee Bomag-asfalteringsmachines zorgen ervoor dat GYVA ook die werken kan aanbieden.

Evenwicht tussen werf en bureau

Voor de bedrijfsleiders is één van de grote uitdagingen het vinden van een gulden middenweg tussen werf en bureau. “Het is enorm belangrijk om de juiste personen op de juiste plaats te hebben, zonder er onderdoor te gaan. Daarom hebben we een aantal rechterhanden nodig, onze projectleiders. Eigenlijk kunnen we zeggen dat we nog maar een klein jaar alles op z’n plaats hebben, met de aanwerving van een nieuwe projectleider voor onze afdeling infra. Het vinden van de juiste mensen is ontzettend moeilijk. Deze projectleider komt van een andere firma maar we vinden het heel belangrijk om te onderstrepen dat we niet zomaar mensen wegplukken bij concullega’s. Als we weten dat iemand niet meer gelukkig is bij zijn huidige werkgever, zullen we dat eerst bespreken met die werkgever en pas als blijkt dat iemand echt weg wil, zullen wij eventuele stappen ondernemen.”

GYVA
GYVA is ook gespecialiseerd in glijbouw, veelal in onderaanneming.

Projectleiders cruciaal

Tot voor kort woonde het koppel – dat ook een dochter heeft – vlakbij het bedrijf. “Maar op die manier konden we het werk nooit loslaten. Daarom zijn we sinds kort op redelijk grote afstand van het bedrijf gaan wonen. De bedoeling is dat we er twee dagen per week aanwezig zijn en de andere dagen van thuis uit werken. De projectleiders zullen daardoor nog belangrijker worden voor het bedrijf. En op die manier zullen wij veel meer ruimte hebben om het administratieve luik voldoende op te pakken. Facturatie en het maken van offertes zijn zaken die anders te snel achterstand oplopen maar die wel enorm belangrijk zijn voor de continuïteit van het bedrijf.”

Het koppel neemt natuurlijk niet alle administratieve taken zelf op. “We hebben een aantal administratieve medewerkers waar we honderd procent vertrouwen in hebben.” Ook daar komt het familiale aspect van het bedrijf weer naar boven. “De HR-verantwoordelijke en boekhouder zijn bijvoorbeeld beide persoonlijke vrienden.”

GYVA
De Kobelco SK380SRLC-7 is de meest recente aanwinst voor GYVA.

De Bruycker hofleverancier

Naast personeel is ook het machinepark heel belangrijk voor een bedrijf als GYVA. “Aanvankelijk kozen we voor tweedehandsmachines. We hadden daar echter regelmatig problemen mee. Daarom kiezen we nu voor nieuwe machines of tweedehandsmachines waarbij de fabrikant garant staat voor de kwaliteit. In De Bruycker vonden we een ideale partner. Ze leveren de Kobelco-graafmachines, Bomag-walsen en -asfaltmachines alsook de Gomaco-glijbouwmachine.  We mogen ‘onze pollekes kussen” met hun dienst na verkoop waar we van bij de start van de samenwerking tot op de dag van vandaag op kunnen rekenen. Zelfs als we op vrijdagnamiddag bellen voor een probleem, sturen zij een technieker. Die komt met de glimlach en heeft bijna alle wisselstukken mee om het probleem direct te kunnen oplossen. Dat staat in schril contrast met andere machinemerken waar Yannick heel veel zelf heeft opgelost omdat we geen twee weken kunnen wachten tot de firma tijd heeft voor een herstelling. Daarom staat Yannick erom bekend dat zijn kleren altijd vuil zijn.”

GYVA
De werken op de Martal site in Sint-Katelijne-Waver lijken groot maar voor GYVA hoort dit bij de kleinere werven.

GYVA-poep

Alle graafmachines zijn dus Kobelco-machines, op één oudere Volvo na. Voor bulldozers en wielladers is Komatsu dan weer het huismerk. “Ook daarover zijn we tevreden, een goede verkoper doet veel. Machines worden vernieuwd na een aantal dienstjaren of op basis van draaiuren. Als er een nieuwe machine bij komt, gaat die naar een ancien en schuift de machine van de ancien door naar een nieuwe collega ‘in opleiding’. Machinisten hebben inspraak voor wat betreft de opties. Iemand met ruglast kan bijvoorbeeld een aangepaste stoel vragen. Als iemand een tiltrotator vraagt en dat is een meerwaarde voor zijn het werk, zullen we daarover ook nooit twijfelen. De machines worden zoveel mogelijk in de huiskleuren voorzien. De GYVA-poep van de Kobelco’s is ondertussen bekend.”

GYVA
“Niets anders dan Fendt.” Nostalgische gevoelens bij Yannick van Asch.

Vrachtwagens van Scania

Het bedrijf beschikt over meer dan vijftig machines. Met de kleinere machines zoals walsen, loopt dat aantal natuurlijk snel op. Er zijn drie graafmachines van meer dan dertig ton, waarvan de Kobelco SK380SRLC-7, de meest recente is. Uiteraard zijn er ook tal van lichtere graafmachines en minigravers. Verder tellen we twee Bomag-asfalteringsmachines, een Gomaco-glijbekistingsmachine, vier bulldozers en enkele wielladers. Bij de grote machines mogen de breker en zeef niet vergeten worden. Ook zijn er vier tractoren die worden ingezet aan twee- en drie-assers maar ook aan de bosfrees of voor grondstabilisatie. Omdat Yannick’s grootvader met Fendt-tractoren reed, moeten de tractoren bij GYVA ook van dat merk zijn. Een ander merk moet zelfs geen demo geven. De trekkers zijn ook de enige machines die in hun originele kleur moeten blijven.

GYVA
Sinds enkele jaren is Scania het huismerk geworden.

Het bedrijf heeft ook een aantal vrachtwagens in gebruik. Ook daar was het lange tijd zoeken naar het juiste merk maar met Scania is dat sinds een aantal jaren gevonden. Er is nog één MAN-truck aanwezig. De trekkers staan voor opleggers, diepladers of de betonmixer.

Het volledige artikel verscheen eerder in vakblad de Loonwerker. Wilt u graag meer van dit soort artikels lezen, aarzel dan niet en vraag hier uw gratis proefexemplaar aan.

GYVA
Bij de werken rond UZ Leuven werd GYVA gevraagd voor de breker, grondstabilisatie, nivelleringen en glijbouw. “We hebben een goede brekerploeg die een groot debiet haalt tot wel 3.000 ton per dag.”

Tekst: Seppe Deckx Beeld: Seppe Deckx en GYVA

Deel dit artikel

Tags
meer nieuws

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Deutz-Fahr breidt 8-serie uit met nieuwe modellen en techniek
4 dec

Deutz-Fahr breidt 8-serie uit met nieuwe modellen en cabine

"Dankzij het wielstel kunnen wij op grotere afstanden oogsten"
4 dec

"Dankzij het wielstel kunnen wij op grotere afstanden oogsten"

Hilaire Van der Haeghe
2 dec

Hilaire Van der Haeghe lanceert CultiWise en PTx Trimble

Massey Ferguson
2 dec

Massey Ferguson met toekomstgerichte machines

Valtra
2 dec

Valtra zet in op slimme technologie

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over grondverzet

Aeolus

Nieuwe Aeolus AL519 voor zware toepassingen

Nooteboom

Nooteboom introduceert 2-assige EURO-PX3

Develon

Eerste Develon DX140RDM-7 in Benelux

Meer loonwerk nieuws:

Maak hier uw keuze:

bemesting

Gewas & ruwvoer

Landbouwmachines

Loonwerk activiteiten

Mechanisatie

Trekkers

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Gewas en ruwvoer
  • Landbouwmachines
  • Loonwerk activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • Terre Fermière (FR)