Dick frères S.A. is een familiebedrijf dat zich toelegt op uitzonderlijk vervoer. Het wordt geleid door drie broers: John, Bob en Wim. Het bedrijf is gevestigd in Tubeke en is actief in heel Europa, en zelfs daarbuiten, zoals in Zwitserland en Groot-Brittannië. De vrachtwagens van het bedrijf zijn herkenbaar aan hun witte en rode kleuren. We spraken met Wim Dick, die veel belang hecht aan de personalisatie van het materieel: “De chauffeurs vinden dat leuk en het draagt bij aan de merkidentiteit van het bedrijf.”
De familie Dick is oorspronkelijk een landbouwersfamilie uit Staden, nabij Roeselare. Georges Dick verhuisde in 1955 naar Tubeke om zijn landbouwbedrijf uit te breiden. Hij begon met de handel in aardappelen en kocht zijn eerste vrachtwagen. Zo begon het transportbedrijf Dick in 1963 met het vervoer van aardappelen in kiepwagens. Later droeg het bedrijf bij aan de aanleg van autosnelwegen in België door verder te investeren in vrachtwagens.

Start met uitzonderlijk vervoer
Eind jaren 1980 sloeg het bedrijf een nieuwe weg in door te investeren in uitschuifbare opleggers en diepladers. Eind 1997 breidde het zijn activiteiten uit met de overname van Deschodt bvba, gespecialiseerd in handling en uitzonderlijk vervoer. In 1998 volgde de overname van Transports Baep. Sindsdien is het bedrijf sterk geëvolueerd en gespecialiseerd in uitzonderlijk vervoer. De grote specialiteit van Dick frères is het vervoer van spoorwegmaterieel op opleggers met rails. Trams, locomotieven en treinen worden regelmatig vervoerd, gaande van historische stoomlocomotieven tot gloednieuwe wagons. Daarnaast vervoert het bedrijf ook zwembaden, boormachines en zelfs de kerstboom die elk jaar op de Grote Markt van Brussel staat.
“Hijsen was altijd al een kinderdroom. Ik kocht mijn eerste telescoopkraan twaalf jaar geleden via een veilingsite. Die werd later vervangen door een nieuwe. Nu hebben we drie kranen die we gebruiken voor het monteren van prefab woningen”, vertelt Wim Dick.

Nieuwe locatie
Sinds drieënhalf jaar is het bedrijf verhuisd van de boerderij in het centrum van Tubeke naar een industrieterrein in dezelfde gemeente. “Het terrein dat we nu gebruiken was vroeger landbouwgrond van de familie. We liggen vlak bij de A8 en vermoedden al dat dit een economische zone zou worden. Dertig jaar geleden bouwden we hier al landbouwloodsen en het terrein fungeert al twintig jaar als parking. Nu hebben we er ook onze kantoren en werkplaats.”
In totaal werken er een dertigtal mensen bij het bedrijf, waarvan drie op kantoor. In de werkplaats werken twee mecaniciens, bijgestaan door John en Bob Dick. “Sinds de verhuis voeren we ook onderhoud uit voor derden. We onderhouden onze eigen vloot zelf, behalve bij motor-, versnellingsbak- of grote problemen. We hebben een voorraad onderdelen, want bij spoedaankopen betaal je vaak meer en is niet alles beschikbaar.”

Voorkeur voor Iveco
Dick frères S.A. beschikt over een vloot van 25 vrachtwagens, waarvan 8 met kraan en 7 6×4-trekkers voor zwaar vervoer. De gebruikte merken zijn Iveco, Mercedes-Benz en Volvo. “Iveco is ons hoofdmerk, vooral om historische redenen. Vroeger hadden we Magirus-Deutz. We zijn trouw gebleven aan onze dealer, die vlakbij zit. We hebben ook twee Mercedes-Benz voor zwaar vervoer tot 165 ton, iets wat Iveco niet aanbiedt. Daarnaast hebben we drie Volvo’s”, aldus Wim. Vrachtwagens worden meestal na 8 à 10 jaar vervangen, wat overeenkomt met 500.000 tot 700.000 kilometer.

Opleggers op maat
Omdat het bedrijf gespecialiseerd is in spoorwegvervoer, beschikt het over specifieke opleggers. “We hebben een unieke oplegger die modulair is en tot zeventien assen kan dragen. Die kan uitgerust worden met twee zwanenhalzen en drie bedden. We gebruiken die voor grote wagons.”
In totaal beschikt het bedrijf over maar liefst zeventig opleggers van allerlei types: zware, diepladers, uitschuifbare en vlakke opleggers. Ze zijn voornamelijk van het merk Faymonville: “Goede prijs en ze bouwen op aanvraag. We kunnen bijvoorbeeld specifieke wielbases vragen. We hebben ook Nooteboom-opleggers, maar die zijn standaard en aanpassingen moeten we zelf doen. Daarnaast gebruiken we lichte diepladers en kippers van Mol. En drie Pacton-opleggers die we op maat lieten bouwen met korte wielbasis voor smalle wegen. Die zijn erg geliefd bij onze chauffeurs.”

Flexibele en snelle service
“Onze sterkte is dat we aangepast materieel hebben voor spoorwegvervoer. In België hebben we nauwelijks concurrentie in deze niche. We bieden kwaliteit en kunnen snel en flexibel inspelen op vragen. De grootste uitdaging wordt de overdracht naar de volgende generatie. We zijn een familiebedrijf en dat is vergelijkbaar met de landbouwsector. Mijn neef werkt al als chauffeur bij ons. Dat is belangrijk voor mij, want hij vertegenwoordigt de toekomst. Ik hoop op nog vele bloeiende jaren voor het bedrijf”, besluit Wim Dick.


Tekst: Antoine Van Houtte · Beeld: Antoine Van Houtte en Dick frères S.A.




