De nieuwe Fendt 939 Vario Gen7 Profi+, van grondverzetbedrijf Benoît Gubbels uit Dison, mag de komende jaren zijn beste kunnen laten zien aan de Joskin Trans-KTP 27/65. Met vijfhonderd uur op te teller is de kop ervan af. De nieuwe Fendt 939 is aangekocht om de oudere Fendt 930 meer rust te gunnen. Daarnaast worden er meer opdrachten aangenomen die voor een vrachtwagen minder geschikt zijn. Grootste verandering ten opzichte van de oudere Fendt is de load-sensing. Daarnaast heeft de Gen 7 meer luxe in de cabine, een betere vering en is hij motorisch iets sterker.
Dat de keuze voor een tractor een Fendt zou zijn, dat stond al jaren vast. Voordat Gubbels zijn eigen grondverzetbedrijf begon, heeft hij bij een loonwerker gewerkt. Zijn vaste tractor: de Fendt 824 Turbo. In 2004 koopt hij zijn eigen graafmachine en gaat hij de grondverzetwereld in. Drieëntwintig jaar later heeft hij tien vaste personeelsleden.
Fendt 920 TMS
Zijn eerste eigen tractor was een Fendt 920 TMS, deze Fendt 939 vario Gen7 is zijn derde. “Wij hebben ook niet gekeken naar een ander merk. Ik ben vertrouwd met Fendt, mijn vaste chauffeur is vertrouwd met Fendt, waarom zouden wij dan kijken voor iets anders”, vertelt Gubbels. Vaste chauffeur Lionel van Hoof rijdt bijna dagelijks met de combinatie. Hij heeft de Fendt dan ook voorzien van enkele stickers en extra lampen. Tevens ligt er vloerbekleding in de cabine. “Schoenen uit! Dat is het eerste wat ik doe”, lacht hij. Als van Hoof een dag niet met de Fendt onderweg is, dan houdt hij zich bezig met het onderhoud van het hele machinepark.
Heel veel technische snufjes
Gubbels ziet grote, luxe veranderingen ten opzichte van zijn eerste Fendt. De Gen7 heeft een lage toerental-concept, hierbij zijn alle motorcomponenten perfect afgestemd op de ideale toerentallen. Daarnaast wordt het grootste koppel bereikt bij een laag toerental. Ook is de bestuurderswerkplek veranderd. Alle bedieningselementen zitten nu op de multifunctionele rijhendel.
Verder vindt Gubbels de extra snufjes van Fendt geweldig. De Gen7 is uitgerust met een motorkapcamera, een zelfreinigende luchtfilter en drie grote schermen met alle informatie. Tevens heeft de 939 het Fendt Stability Control er standaard opzitten. Dit zorgt ervoor dat de tractor stabieler op de weg ligt in de bochten. Dit verhoogt de veiligheid en verbetert het rijcomfort. “Grootste nadeel van de Fendt 939 vario Gen7 is dat ik er niet meer iedereen mee op pad kan sturen. Er zitten zoveel technische snufjes op dat je door de bomen het bos niet meer ziet”, vertelt hij lachend.
Fendt 939 vario Gen7
Het bedrijf bezit drie 6×4 vrachtwagens, voornamelijk voor de goed bereikbare plekken. Tegenwoordig heeft Gubbels veel werken waarbij er op onverhard terrein geacteerd moet worden. Hierbij zijn de Fendt-tractoren niet te missen. “Voor een Fendt met gronddumper kan ik wel twee vrachtwagens aanschaffen. Maar de Fendt’s kunnen veel langer door als het nat wordt en meteen op de juiste plek lossen. Bij de vrachtwagens moet ik er dan weer een graafmachine bijzetten om de grond op de juiste plaats te krijgen”, vertelt Gubbels. “Natuurlijk overweeg je de plussen en minnen maar ik zie de Fendt 939 vario Gen7 meer als een soort van hobby.” Gubbels verwacht de komende jaren nog veel plezier te hebben van de tractor. Als die jaren voorbij zijn wordt er weer een nieuw investeringsplan gemaakt. “Want je weet nooit wat morgen is”, aldus de ondernemer.
Graafmachines
Naast de drie vrachtwagens en twee Fendt tractoren bezit Gubbels nog over tien graafmachines tussen vier en vijfentwintig ton, drie wielladers en twee bulldozers. Zijn grootste graafmachine is een vijfentwintigtons Hitachi. “Wij hebben bewust gekozen voor deze graafmachine omdat we deze zelf met tractor en dieplader kunnen verplaatsen. Moest ik een grotere aanschaffen moet ik iemand anders inhuren om de machine te vervoeren”, besluit Gubbels.
Tekst en beeld: Jens Kusters




