Devagro, met hoofdzetel in Waregem, is aannemer van infrastructuur-, grond- en afbraakwerken en beschikt over een eigen betoncentrale. Dit jaar werd er beslist om een pakket van vier Volvo-machines aan te kopen. Volvo-verdeler SMT levert een L180 uit de nieuwe K-serie en L180H wiellader en een EC400 en EC360 Hybrid graafmachine uit de nieuwe F-serie. “Liever dan de grootste te zijn, willen we dat de sector ons kent omdat we een voorloper zijn”, aldus Devagro-zaakvoerder Yves Degezelle.
Gregory Lagaisse is Accountmanager bij SMT en vanuit die functie heeft hij een nauw contact met klanten. Hij vertelt dat Devagro jaren geleden klant werd voor de Volvo-wielladers en -dumpers. “Later volgden enkele kleinere graafmachines en nu dus ook de grotere. We werken al lang samen en Devagro is dus wel een trouwe klant. Al spreek ik liever van een partnership.”
Ondersteuning SMT
Laurens D’Oosterlinck is verantwoordelijke voor machines en installaties. “Dat betekent dat ik de verantwoordelijkheid heb voor alle materiaal, aankoop, verkoop en technische dienst. Ik maak bij de aankoop van nieuwe machines de oefening: prijs, kwaliteit en herverkoopwaarde spelen natuurlijk een belangrijke rol maar ook de machinist heeft inspraak. Het is ook belangrijk om rekening te houden met wat de machine moet gaan doen binnen ons bedrijf. En niet te vergeten de mening van de technische dienst. We bekijken dan waar de service goed loopt, wat onze eigen garage ervaart. Mechaniek en hydrauliek verschillen niet zoveel bij de verschillende merken. Het verschil zit vooral in de diagnose van problemen en de hulp die we daarbij krijgen van de fabrikant. De ondersteuning die we bij SMT krijgen bij het uitlezen, is daarom een belangrijk pluspunt. De communicatie verloopt via korte lijnen en we kennen ondertussen de techniekers van hun serviceafdeling. In dat opzicht is SMT niet alleen leverancier maar ook partner.”

L180 is eerste in Belux
De L180 is de eerste wiellader van deze serie in de Belux. Deze zal gaan werken op de betoncentrale. In vergelijking met de vorige serie (H-serie) is het opvallendste verschil de achterkant van de machine. De grille is helemaal veranderd, met onder meer het nieuwe Volvo-logo. Minder opvallend maar wel nuttig, is dat de boom twaalf centimeter langer is dan bij de vorige versie. Dit is erg handig bij het laden van vrachtwagens, aldus D’Oosterlinck. Ook werd de capaciteit van de hydraulische pomp verhoogd van 120cc naar 140cc waardoor de cyclustijden stijgen en daardoor ook de productiviteit. De op maat gemaakte bak met een inhoud van 5,8 kuub past juist binnen de 3,2 meter brede opslagvakken van het bedrijf. Onder de machine zitten XL DD2 L5-banden van Michelin. Een optie waar klanten wel meer voor kiezen, aldus Lagaisse.
In de machine is de boordcomputer helemaal vernieuwd met onder meer de operatorcoaching en veel meer instelmogelijkheden. Op het scherm wordt het beeld van de 360 graden camera getoond. De camera vooraan zit erg hoog waardoor je over de bak kan kijken zodat je een veel beter en veiliger overzicht hebt. De L180 is uitgerust met een weegsysteem met uitgebreid takenpakket, het onthoudt bijvoorbeeld welk gewicht er in de bak zat, er is een tip-off functie en er kunnen verschillende projecten aangemaakt worden.

Inzetten op comfort
Comfort voor de machinist wordt steeds belangrijker en dus is de machine uitgerust met de premium ISRI comfortstoel. Die kan verwarmen en koelen en past zich aan de chauffeur aan. Devagro koos ook voor de optionele 360 graden verlichting op de Volvo. De machine verbruikt tot vijf procent minder dan de traditionele L180 door de smart control 2nd generation. “Dat reken je op voorhand theoretisch uit”, aldus Yves Degezelle, “Toch is dat geen garantie want dimensies en gewicht van de machine liggen vast maar het verbruik hangt heel erg af van chauffeur en werkterrein.”
De zaakvoerder vertelt verder nog dat hij voor de L180 bij wijze van spreken een blanco cheque tekende. “We wilden eerst twee machines van de H-serie maar omdat er maar eentje onmiddellijk geleverd kon worden, kozen we voor de nieuwe K-serie. Liever dan de grootste te zijn, zijn we een voorloper. We proberen mee de sector te sturen op die manier.” Dat laatste wordt nog duidelijker bij de graafmachines. “Als we kunnen, zullen we kiezen voor hybride versies. De EC360 levert een brandstofbesparing op, wat belangrijk is voor onze score op de CO2-prestatieladder. We zouden de extra kost op 7.000 draaiuren terug moeten verdienen in brandstofverbruik, plus de CO2-uitstoot is lager. Als de EC400 ook al beschikbaar was geweest als hybride, zouden we dat wellicht ook gekozen hebben.”

Vooraf getest
Die EC400 is één van de eersten in de Belux en heeft een volledig nieuwe cabine. “Deze EC400 is een heel andere kraan dan de 380 van vroeger”, aldus D’Oosterlinck. We zien onder meer een deluxe zetel, verwarmde spiegel, 360 graden camera en groot scherm. “De machine biedt meer instelmogelijkheden voor de machinist om ze naar zijn hand te zetten. Ze is uitgerust met 2D start met weegsysteem.” “Naar veiligheid is de driepunts opstap een verbetering”, vult Lagaisse aan. “De machinist kan zich nu steeds met twee handen vasthouden bij het betreden van de machine. Onze machinist kon deze machine ook vooraf testen. Die komt van een ander merk maar werd toch overtuigd door onze machine.”
Volgens Degezelle is de locatie waar de machines worden gemaakt niet onbelangrijk. “Het feit dat de wielladers in Zweden worden geproduceerd is een meerwaarde bij de doorverkoop. Onze strategie is op dat gebied wel gewijzigd onder invloed van de economische conjunctuur. Vroeger verkochten we meer op jaren – 5 jaar voor een wiellader, 7 à 8 voor een graafmachine. Tegenwoordig kijken we meer naar de uren en proberen we de machines net onder de psychologische grens van 10.000 uren weg te doen. Machines blijven dus langer en daar moet je ook rekening mee houden bij de aankoop.” D’Oosterlinck pikt in. “Machines blijven langer na de garantieperiode. Dat betekent dat de kwaliteit meer gaat doorwegen ten opzichte van de prijs. En als je ze weg doet aan 10.000 uren, gaat de opkoper daar anders naar kijken. Daarom springen we niet direct op opkomende merken maar houden we het op A-merken.”
Devagro zet vaste machinist op Volvo-machines
Een andere manier om de machines in optimale staat te houden, is het aanduiden van een vaste machinist. “Wie goed omgaat met zijn machine, krijgt sneller zijn eigen kraan. We verwachten dat machinisten de dagelijkse controle op zich nemen – check, smeren, controleren vloeistofniveaus en rijwerk. Daarnaast doet onze garage naast het 1.000 uren onderhoud van SMT, een extra onderhoud op 500 uren. En we organiseren jaarlijks opleidingen voor machinisten, waarbij we focussen op onderhoud maar ook op het gebruik. Want als iemand niet alle functies efficiënt weet te gebruiken, is het nutteloos om te investeren in speciale functies. Ook als er interne wissels zijn, is het belangrijk zo’n opleiding te organiseren. Ook SMT heeft zijn aandeel in die opleidingen.”
Tekst en beeld: Seppe Deckx
Dit is een artikel dat eerder verscheen in vakblad de Loonwerker. Meer van dit soort artikels lezen? Abonneer u dan hier. Twijfelt u nog? Vraag dan hier een gratis proefexemplaar aan.




