Op 30 juni was er na veertien jaar wachten nog eens een Fendt Treffen in ons land. Invoerder Hilaire Van der Haeghe zette samen met Agrimadis dit event op poten. Met meer dan 700 deelnemende Fendt-tractoren en 4.500 bezoekers was dit een meer dan geslaagde editie. Tijdens het Fendt Treffen werden ook heel wat prijzen worden uitgereikt in een aantal categorieën. Zo werd Geert Depuydt uit Oostrozebeke winnaar in de categorie ‘aantal draaiuren’. Dit met een Fendt 930 uit 2005 met 44.270 aangetoonde draaiuren. In 2019 en 2021 ging de redactie van de Loonwerker nog kijken naar deze trekker voor de rubriek ‘Uren op de teller’. Bij het laatste bezoek stond de teller op 39.182 uren.
In 2019 verscheen er in de Loonwerker een artikel over de Fendt 930 Vario TMS met 34.000 uren op de teller waarmee Jeroen Maes reed. Deze tractor maakt nog steeds deel uit van de vloot van Grondwerken Depuydt Geert. En daar zijn nog veel meer tractoren te vinden die de kaap van de 20.000 uren gerond hebben.
de Loonwerker zag Geert Depuydt in 2021 aan het werk in zijn zwarte Fendt 936 Vario. De grondwerker uit Oostrozebeke vertelde met pretlichtjes in zijn ogen over de oudjes in zijn wagenpark. “Deze tractor heeft nu 20.876 uren op zijn teller. We hebben nog exact dezelfde met 21.500 uren. Dan zijn er nog een 930 met ruim 26.000 uren en natuurlijk die van Jeroen met ondertussen 39.000 uren.”
Verbeterde Vario
In totaal reden er toen bij Depuydt elf tractoren. “We hebben drie 936’s, drie 930’s, drie 826’s, één 828 en een oudere 818, allemaal met Vario. Uiteraard gaat de Vario wel eens stuk. Aanvankelijk altijd rond de 9.000 uren maar ondertussen zijn ze erg verbeterd en halen we altijd wel meer dan 10.000 uren. Ook de sturing van de tractoren is doorheen de jaren beter geworden waardoor de Vario minder belast wordt.”
Whatsapp-groep
De tractoren worden meestal nieuw gekocht en het geheim om aan zoveel uren te komen is een combinatie van verschillende factoren. “Een goed onderhoud is cruciaal”, zegt Depuydt. “Het meeste onderhoud doen we zelf. Jeroen loopt zowat elke dag rond iedere trekker en heeft alles gezien. Het is dan ook grotendeels door hem dat we zolang kunnen rijden met de trekkers. Zelfs als hij midden in de nacht thuiskomt en een tractor is aan zijn uren voor onderhoud, dan zal hij dat nog doen. We hebben ook een Whatsapp-groep onder de chauffeurs als communicatiemiddel en als er iets stuk is of er verschijnt een foutcode, dan zetten we dat erin voor hem.
Lederen tapijt
Daarnaast proberen we ook kordaat te zijn naar de kraanmannen zodat ze onze karren niet overladen. Voor mezelf is de hoofdactiviteit toch nog altijd het landbouwbedrijf. Daarnaast doen we beperkt aan loonwerk maar we proberen de tractoren die voor de grondkar staan zo weinig mogelijk in te zetten in de landbouw.” De chauffeurs maken hun trekker heel nauwgezet proper. Depuydt durft dat al eens overslaan omdat hij vaak thuiskomt en direct in een andere trekker springt. “Ik heb één vrouwelijke chauffeur die een lederen tapijt heeft in haar trekker, daar durf ik zelfs niet meer inkruipen”, lacht hij.
Altijd in het zwart als het kan
“Deze zwarte 936 heb ik in 2008 gekocht voor mijn vader die toen voor mij werkte. Het is een Power-versie met zo weinig mogelijk knopjes en zonder hydrauliek vooraan. Hij heeft er 16.000 uren mee gereden. Nu is het definitief mijn tractor. Toen Fendt deze in het zwart uitbracht als reclamestunt, wilden wij er zo eentje. Eerst was het niet de bedoeling om die op de markt te brengen maar toen dat toch gebeurde, hebben wij de eerste in België gekocht. Vanaf toen heb ik al mijn tractoren in de zwarte uitvoering gekocht als dat kon. De karren werden eerst in de standaardkleuren gekocht maar vanaf het moment dat we met Roagna begonnen rijden, kocht ik die ook in de kleur van de tractor. En daarna zijn ook alle drie-assers in het zwart gekocht.”
Op naar de 50.000 uren
“We hadden nog nooit een motor gereviseerd maar op 35.000 uren hebben we dat wel gedaan bij de 930 van Jeroen omdat we schrik hadden dat hij op zeker moment gewoon kapot zou springen. Jeroen zegt dat hij hem bij 40.000 uren aan de kant gaat zetten maar ik geloof het niet. Ik hoop eigenlijk dat we ooit 50.000 uren halen. Nu we zo ver zijn, wil ik dat echt wel proberen.” Tijdens het Fendt Treffen bleek alvast dat dit geen onrealistische droom meer is…
Tekst en beeld: Seppe Deckx
Dit is een artikel uit vakblad de Loonwerker. Meer van dit soort verhalen lezen? Abonneer u dan hier.